lördag 4 juni 2011

En lång vecka!

Ja, det kanske är dax att uppdatera lite kring vad som hänt senaste veckan. Har varken haft lust eller tid att blogga. Det har varit en vecka fylld med smärta, ett oväntat besked, bebiständer och ett kärt besök av min mor och far.

Förra söndagen blev det som ni vet ett besök på akuten. Under helgen så hade min nacken blivit allt sämre. Men med tanke på att jag hade en tid för behandling på måndagen så försökte jag stå ut. Mina armar och ben domnade av allt mer och under söndag eftermiddag hade jag ingen som helst känsel i varken armar eller ben. Dessutom pirrade och stack det rejält i händerna. Jag klarade inte av att hantera smärtan längre. Så det blev ett besök på Akuten i Falun.

Tackar Albins farmor och farfar för att ni tog hand om Albin!

Efter 3 1/2 timmes väntan på akuten fick jag morfintabletter och en antiinflammatorisk tablett. En timme senare var jag som en helt annan människa. Visst, ont hade jag fortfarande men det var en enorm skillnad. Med tanke på att jag skulle få behandling på måndag morgon så blev jag senare hemskickad med en morgondos med tabletter till.

Dock blev måndagens besök hos läkaren inte alls vad jag väntat mig. Jag som verkligen hade längtat (!) efter att få dessa sprutor, ja jag blev minst sagt lite förvånad över läkarens besked. Jag fick inga sprutor! Han hade hela tiden förlitat sig på ett röntgenbeslut i min journal från 2004. Då hade jag ingen synlig skada på min nacke. Dock har min skada blivit allt mer synlig på röntgen under det senaste åren. Men dessa röntgensvar har tyvärr inte min vårdcentral haft tillgång till. Min läkare har inte ens haft någon aning om att dessa röntgenbilder.

Så nu väntar några jobbiga veckor utan behandling. Jag ska troligen iväg på en ny röntgen av nacken och därefter ska vi se vad vi ska göra. Det diskuterades även en eventuell operation. Vilket skrämde mig en aning.

Som det ser ut så kanske jag får fortsätta med sprutorna kanske varannan, var tredje vecka. Men detta enbart för att få smärtlindringen. Men det kan jag lätt stå ut med. Bara jag slipper må såhär dåligt. Fick dock utskrivet bra smärtstillande tabletter under väntan på besked. Så veckan har gått rätt bra ändå.

Annars har väl veckan mest bestått av att få vardagen att fungera och att klara av nacken. Albin har, tack och lov varit riktigt snäll och glad denna veckan. Emanuel har dessutom bara jobbat två kvällar så det har gått bra. Tabletterna har också hjälpt en hel del.

Idag fick vi besök av min älskade mor och far. Även mormor följde med hit. Så hela dagen har jag fått skämt bort dem med riktigt god mat och annat gott. Har varit så härligt att umgås och bara vara. Albin hade varit pigg och glad hela dagen och har verkligen njutit av sin mormor och morfars sällskap.


Albin myser med mormor efter ett bad!

Men nog blir man påmind om att jag verkligen måste se till att Albin får umgås mer med sin mormor. Man vet aldrig vad hennes sjukdom kan ställa till med. Varje minut vi alla kan få tillsammans känns ovärderlig just nu! Det lär helt enkelt blir tätare mellan besöken till Kättbo!

Albin fick idag bada ute för första gången. Vi fyllde upp baljan vi fått av Ulla och ställde den ute i paviljongen. Det var verkligen populärt! Det blev ett välbehövligt svalkande bad för lilleman.
Han verkligen älskar att bada. Vi lär nog skaffa en större pool ute så han får bada riktigt i sommar. Skulle inte vara helt fel med en stor pool så hans mor och far också kan bada. Ha ha!


Älskar att bada!

Idag upptäckte vi att Albin håller på att få ca 6 st. tänder i överkäken! Samtidigt! Dessutom är det på gång i underkäken också. Inte undra på att han var ledsen för ett par veckor sedan. Hoppas bara att dessa tänder kommer snabbt nu och att han inte får allt för ont! Men oj, var stor vår lille son blir! Tiden bara rusar iväg!

Nu blir det en kort promenad med hundarna innan sängen väntar...

Ta hand om er kära vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar