torsdag 7 april 2011

Lax och kräftpaj

Min lunch idag! En helt underbart god lax och kräftpaj som jag gjorde häromdagen.
Rekommenderas starkt!


Pajskal

2,5 dl dinkelmjöl
100 gram smör
100 gram keso naturell

Fyllning

2 ägg
2 dl matlagningsgrädde
1,5 dl riven ost.
200 gram rökt lax
100 gram kräftstjärtar
finhackad dill

Rör samman alla ingredienserna till pajskalet. Gärna i en matberedare. Tryck ut den i en pajform och låt vila i kylskåpet en timme.

Sätt ugnen på 200 grader. Grädda pajskalet i 15 min och låt sedan svalna.

Skär laxen i mindre bitar. Lägg i laxen och kräftstjärtarna i formen och strö över dillen.

Blanda samman ägg, grädde och ost i en bunke. Salta och peppra om så önskas. Häll fyllningen över laxen och kräftorna.

Grädda i ugnen i 25 min på 200 grader.



3 kommentarer:

  1. hur många ägg?

    SvaraRadera
  2. Vilken miss.. var nog lite trött när jag skrev.
    Det ska vara 2 ägg i fyllningen.

    SvaraRadera
  3. Men åh, fasen vad gott det såg ut! Ska absolut prova :D

    Puss gumman!

    SvaraRadera